1 Mart 2009 Pazar

Erken bahar keki:

Erken bahar keki deyince benim yaptığım uygulama arıların dışarıya çıkabildikleri günlerde verilen kek için bu adı kullanıyorum.
Arılarımın bulunduğu yerde erken baharda az çiçek açıyor, çiğdemde az olduğundan bir önceki yazda topladığım çiçek tozundan yapılmış keki veriyorum.
Bu çiçek tozunu arılar uygun yerdeki gözlere dolduruyorlar, bunu da şöyle anlıyorum çiçek tozu kekini verdikten bir kaç gün sonra arı bakımı yapılırken çerçeveler çıkarılıp izlenince yavru alanına yakın yerlere koyu kirli beyaz renkte, hepsi aynı renkte yanyana dizilmiş olarak gözler içinde belli oluyor.
Kıştan çıkan işçi arıların yavru bakımında daha az yıpranmasını sağlıyorum, daha fazla yavru alanı elde ediyorum. Derin dondurucuda sakladığım değişik aylarda aldığım çiçek tozları çıkarıldı bir yere dizildi. üzerilerinde ki yazılar kovandan alındığı tarihler. her dönemde değişik çiçek tozu oluyor.
Çiçek tozu tartıldı 1 kg olarak düşünüldü hesaplanması kolay olması için 1 kg seçildi.

Sonra üzerine fısfısla su püskürtülüp karıştırıldı çiçek tozunun yumuşaması sağlandı. 3 saat kadar beklendi. işin asıl önemli yeri burası.
Çünkü çiçek tozu zerrecikleri üzerindeki kabuk ancak su yardımıyla yumuşatılıp, beklenip mayalanılarak parçalanabiliyormuş.
Çiçek tozunun zerrelerinin üzerindeki zar genç arıların ürettiği enzimlerle parçalanabiliyormuş, kış arıları yaşlı olduğundan enzim üretimi az olduğundan bu zarın parçalanması için mayalanma yapıyoruz.
Daha sonra bir daha yoğrulup iyice ezilmesi sağlanıyor.

Çiçek tozu kekinin arılar tarafından alınıp gözlere dolurulması için arılar tarafından çekici olması için içine çok az pudra şekeri katılıyor.
Geçen yıl biraz balda katmıştım ama onun sakıncasını duydum.
Eğer çok şeker katılırsa yani çiçek tozlu kek gibi olursa arıların kendileride tüketebilecekler bağırsaklarında çiçek tozu birikimi arılar için sorun olacakmış.Arılar salkımdayken bol çiçek tozlu balla kış beslenmesi yapılmaz deniliyor.
Yaptığım işlemi birimlendirelim:
1 kg çiçek tozunu yumuşatmak için 0.25 kg su püskürtüldü, tatlandırmak amacıyla 0.25 kg pudra şekeri konulup yoğruldu.
Yapılan bu çiçek tozu keki kovan açılıp arıların bulunduğu çerçevelerin üzerine 40 - 50 gram kadar başka bir anlatımla tavuk yumurtası büyüklüğünde yassıltılıp konulur.





1 yorum:

BOZÜYÜKLÜ ARICI dedi ki...

Hocam verdıgın bilgiler için çok teşekkür,uygulama süper.desene sen ıkı türlü teşvik yapıyorsun,şerbet daha sonra sanırım.
Bunyamin bey keşiflerde,kendısının gezdigi yetmiyor,arılarıda gezdirecek okudugum kadarıyla.
Kendine ıyı bak hocam,daha çok ögreneceklerimiz var senden.

Saglıcakla kal.